Business Booster

Ieder zijn competentie

U bent goed in uw vakgebied; wij in het onze. Samen meerwaarde genereren; dat is is onze filosofie!

Contact

Adres:
BusinessBooster
t.a.v. Pim Hilferink
Nieuwburg 23
2135 AD  Hoofddorp

Telefoon:
kantoor: 023 – 557 31 37
mobiel:  06 – 18 33 28 66

E-mail:
info@businessbooster.nl

10 TIPS VOOR DOELTREFFENDE WEBTEKSTEN

Hou u aan onderstaande regels en uw webtekst doet wat-ie moet doen: de aandacht van uw bezoekers trekken, vashouden en de lezer informeren en in beweging zetten.

1. Val met de deur in huis

  • Schrijf over onderwerpen die uw lezer bezighouden. Beantwoord zijn vragen. Laat merken dat u weet dat tijd kostbaar is.
  • Als u een tekstblok hebt geschreven, lees het dan nog eens door en vraag u af ‘wat heeft mijn lezer eraan?’
  • Als het antwoord ‘niet zoveel’ is, herschrijf dan de tekst. Of kort hem in of laat hem vervallen. Weed duidelijk, uw bezoekers zijn slim, ongeduldig en (voorgoed) weg voor u het weet.

2. Hou u aan de basisregels voor overtuigend schrijven

Worstelt u om uw inhoud in de juiste vorm te gieten? Houd u in elk geval aan de volgende vijf grondregels. Dat kost enige tijd en moeite, maar dat ziet u beslist terug in het resultaat

  • Trek de aandacht – wat is het belangrijkste element van uw boodschap? Zet dat op de eerste plaats.
  • Hou de aandacht vast – geef de lezers waar ze om vragen: terzake doende informatie.
  • Beantwoord vragen – kruip in de huid van de lezer en bedenk de vragen die hij zou kunnen stellen.
  • Ontzenuw bezwaren – schrijf zelfverzekerd en overtuigend. Geef details. U kent vast de bezwaren of zelfs vooroordelen die mensen kunnen hebben tegen wat u aanprijst, verkoopt of uitlegt. Loop er niet voor weg, ga er op in, dat versterkt uw autoriteit.
  • Zorg voor (re)actie – wees duidelijk in wat u van de lezer verwacht. Vertel hem hoe hij moet reageren.

3. Schrijf in een directe, persoonlijke vorm

Een open deur wellicht, maar het kan geen kwaad om het nog eens te herhalen. Spreek uw lezer rechtstreeks aan:

  • U heeft een bedrijf....U heeft behoefte aan kapitaal.....Hoe boekt u resultaten?
  • Hoe productief zijn uw medewerkers?
  • Waarom ik bloeddonor ben
  • Hoe denkt u erover: moeten we het prepensioen nu wel of niet afschaffen?
  • Gebruik nooit de onpersoonlijke, ongeïnteresseerd klinkende derde persoon: "Het leidende principe in onze organisatie is altijd geweest om onze gewaardeerde klanten ....."

4. Hanteer uw eigen stijl

  • Uw bedrijf heeft een imago, een persoonlijkheid. Ook op uw website? Verwerk de essentiële waarden van uw organisatie in uw tekst. Hanteer een schrijfstijl die uw lezers aanspreekt. Dat kan overtuigend, humorvol, warm, pittig, informatief of verklarend zijn, afhankelijk van de doelstelling van de tekst.
  • Bedenk wat het beste past en doe er alles aan om dat over te brengen. Uw lezers zullen het zeker waarderen.

5. Gebruik de omgekeerde piramide-stijl

  • Begin met de belangrijkste informatie, net als een krant. Vervolgens gaat u in op details. Gebruik de mogelijkheden van uw website en geef ondersteunende of aanverwante informatie via een link.
  • Houd er rekening mee dat een website niet bedoeld is om lange verhalen te vertellen of te lezen.
  • Uw bezoekers scannen, slaan gedeelten over en zijn snel weg als ze niets interessants zien. Houd ze vast met meerdere, kort beschreven onderwerpen.

6. Schrijf in afzonderlijke, duidelijk getitelde blokjes

  • Zet belangrijke informatie in kopregels, subkopjes en korte puntenlijstjes. Kijk er dan naar alsof deze tekst de enige is en vraag u af of u de essentie van uw boodschap ermee overbrengt.

7. Schrijf zo, dat de lezer kan scannen

  • Maak korte paragrafen, maar zonder de inhoud geweld aan te doen (tussen de 30-50 woorden is ideaal). Weeg elk woord. Destilleer de essentie. Vervang zwakke werkwoorden en vaagheden. Als u zelf niet precies weet wat u wilt zeggen, dan zullen uw lezers u zeker ook niet kunnen volgen.
  • Verdeel paragrafen in secties van 200-400 woorden. Stel de kantlijnen van uw Word-document in op het tekstformaat op uw webpagina’s. Zo kunt u de juiste omvang in de gaten houden. Teveel tekst? Aanpassen of inkorten!

8. Pas op voor ‘verdachte tekst’

U bent verantwoordelijk voor wat u zegt. Gebruik zo min mogelijk bijvoeglijke naamwoorden, bijwoorden en geen veronderstellende of afhankelijke bijzinnen. Lees uw tekst hierop kritisch door. Wat hebt u gecommuniceerd?

  1. Onze unieke herbruikbare geformatteerde inhoud is een flexibele methode om belangrijke marketingboodschappen consistent en coherent te communiceren.
  2. Zonder verhullend taalgebruik staat er: Met ons content-management systeem houdt u grip op de inhoud van uw website. Vervang vage begrippen door concrete tekst.

9. Wees consistent

  • Door consistent te schrijven helpt u de lezer om te navigeren. Voor webteksten hoeft u niet op zoek naar vergezochte synoniemen. Wees niet bang om dezelfde sleutelwoorden vaker te gebruiken. Als u het bijvoorbeeld hebt over ‘principes’, moet u ze niet verderop ‘regels’ noemen. Schrijft u over ‘cosmetische tandheelkunde’, noem dit dan niet verderop ‘esthetische tandheelkunde’. Daarmee schept u alleen verrwarring.

10. Klaar? Lees uw tekst hardop

  • Lees de tekst zoals u zou willen dat hij klinkt, met alle nuances en stembuigingen die erbij horen. Struikelde u? Herschrijf het struikelblok totdat u probleemloos kunt doorlezen.
  • Hoort u zichzelf ergens de nadruk op leggen terwijl de tekst dat niet aangeeft? Let op, dan zit er misschien belangrijker informatie achter uw punt, maar komt die onvoldoende uit de verf. Misschien moet u dat gedeelte herschrijven of zelfs op een andere plek neerzetten.

Goede webteksten zijn gemakkelijk leesbaar, maar lastig te schrijven. Om met Winston Churchill te eindigen: ‘Had I had longer, I would have been shorter.’ Veel succes!

(c) 2007 Business Booster